Tab Menu 9

Di Sebalik Simbol Teknologi

Assalamualaikum..

Hari ini LT nak berkongsi berkenaan dengan info yang LT baru dapat. Harap semua pengunjung enjoy dengan info yang LT paparkan. Untuk pengetahuan semua laman ini nampak skema tapi penulisnya tidak skema. :D

1. Tombol power on/off

black-power-button-vector-3

Simbol ini asal mulanya digunakan pertama kali pada perang dunia 2 sebagai sendi untuk isyarat. Garis vertikal melambangkan angka "1" yang ertinya hidup atau on, dan lingkaran melambangkan angka "0" yang ertinya mati atau off. Sementara lingkaran yang tidak sempurna melambangkan keadaan standby.

 

2. Tombol Bluetooth

bluetooth

Tombol yang satu ini sudah tidak asing lagi buat mereka yang gemar transfer data dari satu peringkat ke peringkat lain. Gara-gara suka buah blueberry, Raja Denmark ke-10, Harald Blatand mewarnai salah satu giginya dengan warna biru. Dan gara-gara bluetooth receptor pertama bentuknya mirip dengan gigi sang raja, dipakailah lambang ini yang biasa melambangkan Raja Harald sebagai simbolnya.

 

 

3. Play    

play

Belum ada kisah yang pasti dan jelas kenapa segitiga yang diguna melambangkan tombol PLAY. Yang pasti, segitiga dianggap jadi simbol penunjuk arah yang paling mudah dibaca. Posisinya yang mengarah ke kanan mengingatkan kita pada arah jalan pita rakaman pada kaset.

 

4. USB

usb-logo

Kesaktian tongkat Neptunus menginspirasi simbol USB sebagai penghubung yang menghubungkan connection apapun. Tiga hujung tongkatnya yang terbentuk dari tiga batang, kotak, segitiga, dan lingkaran jadi pemacu. USB adalah gadjet yang serba boleh.

 

5. AT

at_email

Ketika belum wujud mesin cetak, pengarang harus menulis tangan tiap naskah yang diterbitkan. Daripada kajian, menulis kata "at", mereka pun mencipta simbol "t" yang melilit "a". Maka jadilah simbol ini.

3 comments:

saya_arief said...

nice info.
:D

:) said...

simbol syg maksudnye ade tak..

Laman Teman said...

saya_arief - :) thanks..